45. päivä - suhteen varoitussignaalit jotka olisi pitänyt ymmärtää

Näin jälkeen päin voi itseään syyttää tai ainakin moittia siitä, etten nähnyt meidän suhteen ongemia oikeassa mittakaavassa. Olin ehkä sinisilmäinen kun ajattelin ongelmien olevan "ongelmia" eli ei varsinaisia ongelmia vaan meidän eroavaisuuksia.

Sanoit monesti, että minä päätän asioista ja viimeisen 6kk aikana rupesin sanomaan takaisin, että saatan päättää mitä juustoa kaupasta ostetaan mutta sinä päätät suhteen isoista asioista. Tällä tarkoitin sitä, että koska et halunnut tai kieltäydyit keskustelemasta niin koin sinun tekevän kaikkien isojen asioiden päätökset. Sinä määräsit miten suhteessa edetään mutta tämän käänsit erossa minun vastuulle - jouduit tekemään jotain sellaista mitä et halunnut tehdä. Olikohan kuitenkaan ihan niin? Vaikea kuvitella, että 40 vuotiasta voidaan suhteeseen pakottaa vaan ongelma oli puhumattomuus.

Syy miksi aiheesta kirjoitan on se, että ymmärtäisin nämä sudenkuopat ja ehkäisisin niitä jatkossa.

1. et koskaan esitellyt minua kavereillesi tai vanhemmillesi
2. et halunnut keskustella asioista
3. aina jokainen riita oli minun vikani tai liioittelua


Tietysti voisi kysyä, että mitkä asiat olivat minun puolelta sellaisia jotka olisi pitänyt ymmärtää varoituksiksi. Kaksihan meitä suhteessa oli - enkä voi missään tapauksessa laskea itseäni tai virheitäni laskea pois.

1. ärtymys ja turhautuminen
2. joudun varomaan sanomisia etten suututtaisi
3. kiukuttelu ja joskus myös riidanhaastaminen

Osaan jo näiden 45 päivän jälkeen analysoida suhdetta paremmin mutta en edelleenkään pääse kiinni ajatukseen, että miksi joku sulkeutuu, pelkää, ajatelee itsestään negatiiviseen sävyyn. Nyt näen kyllä, että näitä asioita yritettiin laittaa minun sanoiksi monta kertaa. En kertaakaan ajatellut suhteen aikana, että olisit huono, heikko, epänormaali tai mitään muutakaan negatiivista. Koin meidän molempen olevan haasteellisia. Huom! Molempien.

"We can easily forgive a child who is afraid of the dark; the real tragedy of life is when men are afraid of the light."

-Plato






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pään sisällä käytyjä keskusteluita - viha ystäväni ja samalla viholliseni

50 . päivä - Taas jätetty!

1.päivä – haluan koiran!